کد مطلب:276569 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:118

دعا در عصر غیبت بهتر از زمان ظهور امام است
دلیل بر این معنی روایتی است كه در اصول كافی و غیر آن از عمّار ساباطی آمده كه گفت: به حضرت ابی عبد اللَّه صادق علیه السلام عرضه داشتم: كدام یك بهتر است، عبادت پنهانی با امام پنهان شده شما در دولت باطل، یا عبادت در دوران ظهور حق و دولت آن با امام آشكار از شما؟ فرمود: ای عمّار! به خدا! كه صدقه در سرّ از صدقه آشكارا بهتر است. همین طور به خدا قسم! عبادت شما در پنهانی با امام پنهانشان در زمان دولت باطل و با ترس از دشمنتان و یا صلح با او، بهتر است از كسی كه خدای - عزّوجلّ - را در زمان ظهور حق با امام برحقّ ظاهر در دولت حق عبادت نماید. و عبادت توأم با ترس از دولت باطل همچون عبادت و امنیت در دولت حق نیست.

و بدانید كه هركس از شما در این زمان نماز واجب خود را در وقتش به جماعت و به طور كامل بجای آورد و از دشمنش كتمان نماید، خداوند ثواب پنجاه نماز واجب به جماعت گزارده شده را برای او بنویسد. و هركس از شما كه در این زمان نماز واجبش را فرادی و در وقت خود به طور كامل و درست ادا نماید، خداوند - عزّوجلّ - ثواب بیست و پنج نماز واجب فرادی برای وی بنویسد. و هركدام از شما كه یك نافله را در وقتش به طور كامل بجای آورد، خداوند برایش ثواب ده نماز نافله بنویسد. و هركس از شما كار نیكی انجام دهد، خدای - عزّوجلّ - چند برابر خواهد ساخت، به شرط این كه حسن عمل داشته باشد و نسبت به دین و امام و جان خود تقیّه را به كار بندد و زبانش را حفظ كند، همانا خدای - عزّوجلّ - كریم است.

عرضه داشتم: فدایت شوم، به خدای قسم! مرا بر عمل تشویق فرمودی و برانگیختی، ولی دوست دارم بدانم چگونه است كه ما اعمالمان از اعمال اصحاب امامی كه ظاهر باشد در دولت حق بهتر است و حال آن كه همه یك دین داریم؟ فرمود: شما در گرویدن به دین خدای - عزّوجلّ - و به نماز و روزه و حجّ، و به هر كار نیكی و دانشی، و به عبادت خدای - عزّ ذكره - پنهانی از ترس دشمنتان از آنان پیشی گرفته اید، با امام پنهان شده خود و مطیع او هستید، و مانند او صبر می كنید، و به انتظار دولت حق به سر می برید، در حالی كه بر



[ صفحه 632]



امامتان و بر جانتان از زمامداران ستمگر می ترسید، حقّ امامتان و حقوق خودتان را در دست ستمگران می بینید كه از دست شما گرفته، و به كشت دنیا و كسب معاش وادارتان نموده اند، با وجود صبر شما نسبت به دین و عبادتتان و اطاعت امامتان و ترس از دشمنتان، پس برای این جهات است كه خداوند - عزّوجلّ - ثواب اعمالتان را چند برابر قرار داده است كه گوارایتان باد.

عرض كردم: قربانت گردم، بنابراین آرزو نكنیم [به نظر شما] این كه از اصحاب قائم باشیم و حق آشكار گردد، با اینحال كه ما امروز در زمان امامت و با اطاعت شما ثواب اعمالمان بهتر از اصحاب حق و عدل می باشد؟ فرمود: سبحان اللَّه! آیا دوست نمی دارید كه خداوند تبارك و تعالی حق و عدل را در بلاد ظاهر كند، و خداوند وحدت كلمه پدید آورد، خداوند بین دل های مختلف و پراكنده الفت دهد، و خدای - عزّوجلّ - در زمینش معصیت نشود، و حدودش در خلقش اجرا گردد، و خداوند حق را به اهلش بازگرداند؟ پس حق آشكار شود تا هیچ قسمتی از حق از ترس احدی از خلق مخفی نماند، به خدا قسم! ای عمّار! هیچ كس از شما در این حال كه شما دارید نمیرد مگر این كه نزد خداوند از بسیاری از شهدای بدر و احد بهتر باشد پس شما را مژده باد. [1] .

می گویم: بدین جهت تمام این حدیث را آوردیم كه بر فواید بسیار و امور مهمی مشتمل است. و وجه دلالت فرموده امام علیه السلام است كه: همین طور به خدا قسم! عبادت شما در پنهانی.... زیرا كه دعا از بهترین و مهم ترین عبادت ها است. [2] .

به خصوص دعا در حق صاحب الزمان - عجّل اللَّه فرجه الشریف -، چنان كه برای دقت كنندگان در قسمت های مختلف این كتاب معلوم می گردد.



[ صفحه 633]




[1] كافي: 333:1.

[2] كليني در اصول كافي: 466:2، باب فضيلت دعا و تأكيد بر آن، به سند صحيحي از زراره از حضرت ابوجعفر باقرعليه السلام آورده كه فرمود: خداي - عزّوجلّ - مي فرمايد: «إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرِينَ»؛ همانا آنان كه از پرستش من سر برافرازند، زود است كه با سرافكندگي داخل جهنم شوند. فرمود: [منظور از پرستش] دعاست و بهترين عبادت دعا است. عرض كردم: كلمه اوّاه در فرموده خداوند: «إِنَّ إِبْراهِيمَ لَأَوَّاهٌ عَلِيمٌ»، معنايش چيست؟ فرمود: اوّاه يعني بسيار دعا كننده. (مؤلف).